6.5.- 4.6.2022

Klemens Schillinger
New items from the warehouse

 

Finissage & Catalogue presentation
Friday, 03.06.2022, 4 - 8 pm

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The exhibition New items from the warehouse by Klemens Schillinger, on view from 05.05.2022 at the rauminhalt_harald bichler gallery, is dedicated to the growing pool of available prefabricated components and ready-mades, which in the context of traditional production methods and digital networking gain new meanings and at the same time redefine the role of designers. Starting from architectural semi-finished products, Schillinger installs a sample room (Musterzimmer) within the exhibition space, which initiates an interaction at the interface between design, architecture and art and aims to provide information about the design history as well as its present and future.
 

For this purpose, the designer extracts elements of different material worlds in order to reinterpret them. In this way, he focuses on design-historical icons such as the Fledermaus chair by Josef Hoffmann, but also on architectural fragments. In contrast to these two components we find architectural elements such as hot-dip galvanized handrails, teardrop panels, and plug-in systems from the virtual hardware store.
 
With his exhibition Klemens Schillinger rethinks traditional product design and builds an ideological bridge from Viennese Modernism to the age of online configurators.

- German version -

Die Ausstellung New items from the warehouse von Klemens Schillinger, zu sehen ab 05.05.2022 in der Galerie rauminhalt_harald bichler,  widmet sich dem wachsenden Fundus an zugänglichen Fertigteilen und Ready-mades, welche im Kontext traditioneller Produktionsmethoden und digitaler Vernetzung vermehrt neue Bedeutungen zugeschrieben bekommen und die Rolle der Designer:innen zugleich neu definieren. Ausgehend von architektonischen Halbzeugen installiert Schillinger im Ausstellungsraum ein Musterzimmer, welches im Grenzbereich zwischen Design, Architektur und Kunst einen Austausch anregt und sowohl über die gestalterische Vergangenheit also auch Gegenwart und Zukunft informieren soll.

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Dafür extrahiert der Designer Elemente verschiedener Material-Welten und interpretiert diese neu. So widmet er sich etwa designgeschichtlichen Ikonen wie dem Fledermaus Stuhl von Josef Hoffmann aber auch architektonischen Fragmenten. In Kontrast zu diesen beiden Komponenten stehen städtebauliche Elemente wie feuerverzinkte Handläufe, Tränenbleche und Stecksysteme aus dem virtuellen Baumarkt.

 

Mit seiner Ausstellung denkt Klemens Schillinger die klassische Produktgestaltung weiter und schlägt eine ideologische Brücke von der Wiener Moderne bis hin zum Zeitalter des Online-Konfigurators.